reklama

CouchSurfing v Banskej Bystrici. Part 3

Ako to vyzerá, keď vám cez obývačkový gauč prechádzajú pravidelne ľudia z rôznych končín sveta. A vy ich z nepochopiteľných dôvodov vítate s otvorenou náručou, nebojíte sa terorizmu, cudzokrajných chorôb ani xenofóbie. Dá sa to!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

CouchSurfing (dúfam, že ešte stále :) je úžasná komunita ľudí rôzneho veku, národnosti, farby pleti, náboženstva, ktorých spájajú spoločné záujmy ako napríklad ochota ubytovať celkom neznámych ľudí vo svojich príbytkoch, poukazovať im mesto, pohostiť ich a v neposlednom rade cestovať úplne rovnakým, možno trochu bláznivým spôsobom.

Členkou tejto zaujímavej komunity som sa stala v roku 2009, kedy som si založila bezplatný profil na couchsurfing.org. Odvtedy som surfovala približne na 70-tich miestach na troch kontinentoch a u nás doma v Banskej Bystrici som za posledných šesť rokov ubytovala okolo 50 ľudí. Takisto som sem-tam ubytovala couchsurferov aj napríklad v New Yorku, v Los Angeles či v Nepále, skrátka na miestach, kde som prechodne prebývala. S hosťovaním u nás doma mám len vysoko pozitívne zážitky, čo sa však nedá povedať o všetkých mojich surfovacích zážitkoch. Drvivá väčšina mojich hostiteľov bola perfektná, no nájdu sa nejaké ojedinelé nie celkom pozitívne prípady. Toto je už tretí článok zo série príbehov couchsurferov, ktorí prešli naším skromným bytom za uplynulé roky. Linky na staršie články sú na konci textu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V poslednej dobe nanešťastie narastá počet zvláštne sa správajúcich couchsurferov, pre ktorých sa zjavne jedná len o spanie zadarmo, alebo si skrátka vôbec nelámu hlavu nad nejakou personalizovanejšou žiadosťou o prespanie a ich profily sú tiež často dosť prázdne. Takto som musela dosť potenciálnych prespávačov odmietnuť. No ale stále je tu tvrdé dobré jadro, ktoré vie, že v couchsurfingu ide o spanie zadarmo na tom poslednom mieste. V prvom rade je to o vzájomnej kultúrnej výmene, zdieľaní cestovateľských zážitkov a tak ďalej :-)

V tomto článku vám priblížim couchsurferov, ktorí prešli cez náš gauč od decembra 2011 do dnešných dní, zoradených od najčerstvejších hostí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Gosia, poľsko-austrálska dievčinka z Melbourne

Gosia, poľsko-austrálka cestovateľka
Gosia, poľsko-austrálka cestovateľka (zdroj: Viera Valentová)

Gosia u nás pobudla tri dni v máji tohto roku. Počas trojmesačnej dovolenky putuje jej obľúbenými európskymi krajinami, kde navštevuje staré aj nové miesta. Nakoľko dovtedy nepreskúmala Slovensko dostatočne, strávila tu až 2 týždne. Z tatranského Ždiaru sa presunula k nám do Banskej Bystrice. Urobila si jednodňový sólo výlet do Banskej Štiavnice. Spolu sme využili novú možnosť vyviezť sa turistickým busom z BB do Veľkej Fatry na Kráľovu Studňu. Odtiaľ sme si dali menšiu túru do Tureckej. Zažili sme takisto Noc múzeí a navštívili pár banskobystrických výstav. Jej rodina ušla z Poľska ešte za komunizmu a začali nový úspešnejší život u protinožcov. V dnešných dňoch sa nachádza v Taliansku, ktoré je jednou z jej najobľúbenejších destinácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vicky z Kanady a Alexander z Anglicka, dobrodružný párik

Vicky a Alex, párik na cestách
Vicky a Alex, párik na cestách (zdroj: Viera Valentová)

Tento zaujímavý párik dobrodruhov a stopárov sme hostili v apríli tohto roku. Zoznámili a zaľúbili sa do seba počas cestovania a dobrovoľníčenia v Dánsku pred pár mesiacmi. Odvtedy ani jeden z nich nenavštívil rodný kraj a spoločne sa túlajú Európou. Stopujú, dobrovoľníčia na rôznych miestach cez woofing alebo workaway a spoznávajú nepoznané. Myslím, že toto boli prví couchsurferi, s ktorými som nebola ani raz v centre Banskej Bystrice. Celkom nám stačilo túlať sa kopcami neďaleko od nášho sídliska či dať si pivko v miestnej krčmičke :-) Dnes sa dvojica nachádza v Turecku, kde práve dobrovoľníčia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jill a Mandy z Taiwanu, študujúce v Nemecku

Jill a Mandy z Taiwanu
Jill a Mandy z Taiwanu (zdroj: Viera Valentová)

Tieto dve študentky boli prvými Aziatkami, ktorých sme ubytovali u nás v Banskej Bystrici. Dovtedy sem chodievali prevažne Európania, prípadne nejakí surferi z Južnej Ameriky. Prišli v marci 2015, len mesiac po tom, ako sme sa spolu s priateľom vrátili z ročnej cesty po Ázii. Dievčence žili posledný rok v Nemecku, kde vrámci výmenného pobytu študovali. Veľa nám porozprávali o svojom rodnom ostrovnom Taiwane, kde sme my neboli, ale na oplátku sme im porozprávali, ako sa pracovalo na organickej farme v Hong Kongu :-) Obe slečny len začínali s využívaním couchsurfingu a kvôli eliminácii kultúrnych šokov si vyslovene vyberali za hostiteľov tých ľudí, ktorí už mali nejakú skúsenosť s Áziou. V Bratislave ich hostil napríklad medzinárodný párik, tuším Francúz s Juhoameričankou, ktorí žili dlhodobo v Ázii.

Nina z Gruzínska a Brian z USA, čerství mladomanželia v tom čase

Nina a Brian na svadbe v Banskej Bystrici
Nina a Brian na svadbe v Banskej Bystrici 

Tento veselý stopársky párik som hostila počas jedného letného víkendu v roku 2013. V tom čase žili prechodne v Bratislave, kde Nino študovala a praxovala vrámci výmenného pobytu. Brian prišiel za ňou na prázdniny a spolu cez víkendy podnikali stopárske výjazdy do blízkeho a vzdialenejšieho okolia. Počas toho víkendu mala svadbu moja najlepšia kamoška, tak som sa celkom nemohla venovať mojím surferom. Oni si urobili stopársky výlet do Tatier a dokonca menšiu túru na Vodopád Skok a po polnoci sa s nami zabávali na svadbe v Bystrici :-) Neskôr som sa s nimi pravidelne stretávala v našom hlavnom meste, kde ostali až do septembra toho roku. Dnes prebývajú v Spojených štátoch.

Anna a Kasia z Poľska, stopárky putujúce do Budapešti

Anna a Kasia u nás doma
Anna a Kasia u nás doma (zdroj: Viera Valentová)

Dve milé študentky sa vybrali v apríli 2013 pozrieť kamošov do Budapešti. Keďže by to bol pridlhý stopársky presun ťažšie zvládnuteľný za jeden deň, rozhodli sa zastaviť na noc v Banskej Bystrici. Napísali mi tuším len niekoľko hodín pred príchodom. Ja som sa v tom čase morila so štátnicovými otázkami a sama sebe som zakazovala zvýšené sociálne interakcie a rozptyľovania. No ich žiadosť o prespanie bola tak pekne skoncipovaná, ešte zavážilo to, že to boli mladé začínajúce stopárky aj couchsurferky, tak som ich jednoducho nemohla neprijať. Anna dnes žije v Los Angeles a stážuje v architektonickom štúdiu a Kasia stále študuje v Krakowe.

Ofer z Izraelu

Ofer z Izraelu a ja na vrchu Zvolen nad Donovalmi
Ofer z Izraelu a ja na vrchu Zvolen nad Donovalmi 

S týmto zaujímavým týpkom som sa síce spoznala cez couchsurfing, ale nie pri ubytovacej príležitosti. V jeseni roku 2012 som sa vracala z prechodu Krkonôš späť do Banskej Bystrice. Nechcela som z Prahy stopovať sama, tak som si pár dní predtým podala inzerát na Couchsurfingu, že hľadám nejakého parťáka na presun. Ofer sa mi ozval, stopovanie cez Brno a Bratislavu nám šlo celkom hladko a počas cesty som mu ponúkla, že ak chce, môže pár dní pobudnúť aj u nás v BB, pred jeho presunom do Budapešti, kde šiel pozrieť uja. Ofer v tom čase dlhodobo cestoval po Európe. V minulosti s rodinou tiež žil v Argentíne a momentálne sa túla Mexikom. Pred rokom sme ho spoločne s mojím priateľom Peťom hostili aj v Nepále, kadiaľ v tom čase cestoval spolu s Poľkou Uršulou. Takto sa mi prvýkrát podarilo hostiť jedného človeka na dvoch rôznych kontinentoch :-)

Stephan a Fritz z Viedne, Rakúsko

Stephan a Fritz u nás doma
Stephan a Fritz u nás doma (zdroj: Viera Valentová)

Dvaja sympatickí Viedenčania sa rozhodli v zime roku 2011 uskutočniť krátky výlet k východným susedom. Dovtedy navštívili len Bratislavu. Pri dobrom pive a bryndzových haluškách sme prebrali postupne politickú situáciu v celej našej oblasti, dôkladne sme rozanalyzovali viaceré kultúrne stereotypy a bol to skrátka príjemný večer. Strávili u nás len jednu noc, času mali málo, urobili si vlastne len predĺžený víkend na Slovensku.

Janka a Lenka z Olomouca prišli na krátku stáž

Janka v areáli Múzea SNP v BB.
Janka v areáli Múzea SNP v BB.  (zdroj: Viera Valentová)

Tieto dve holky od susedov sem priši vrámci štúdia špeciálnej pedagogiky na krátku stáž. V Banskej Bystrici funguje už dvadsať rokov unikátne Divadlo z pasáže, ktoré pracuje s hercami s downovým syndrómom. Chodia sem praxovať študenti zblízka aj zďaleka. Ubytko preplatené nemali, tak som ich s radosťou ubytovala ja :-) Janka sa už v tom čase živila ako zdravotný klaun a rozveseľovala choré deti v nemocniciach. Dva mesiace na to, som ja sama cestovala po Morave a Sliezku a Janka ma ubytovala u seba na študentskom priváte v Olomouci. Tak som prvýkrát mala dvojitú couchsurfingovú skúsenosť- najprv som ja ubytovala niekoho a potom som u toho istého človeka spala aj ja :-)

Staršie články s obdobnou tématikou nájdete tu (fotky zo starších článkov postupne zmizli-facebook sa v tom čase nekamarátil s blogom na SME): 

CouchSurfing v Banskej Bystrici 1: http://valentova.blog.sme.sk/c/231103/CouchSurfing-v-Banskej-Bystrici.html

Couchsurfing v Banskej Bystrici 2: http://valentova.blog.sme.sk/c/267422/CouchSurfing-v-Banskej-Bystrici-Part-2.html

článok o CS komunite na portáli Tututravel: http://www.tututravel.eu/articles/public_index/show-article/id/36

a všetko začína tu: www.couchsurfing.com

Viera Valentová

Viera Valentová

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Momentálne mamička na rodičovskej dovolenke, v minulosti aktívna cestovateľka, dobrovoľníčka a CouchSurferka. Uvidíme, čo prinesie postcovidový svet :)Možete ma nájsť aj tu: http://ourway.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáPomimo

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu