reklama

Ako sa dostať na festival Pohoda zadarmo?

Hudobný festival Bažant Pohoda na trenčianskom letisku asi netreba nejako zvlášť predstavovať. Pre niekoho je to hudobný vrchol leta, pre ďalšieho udalosť roka, pre iných možno vysoko príjemne strávený predĺženy víkend, ale som presvedčená, že sa nájdu aj ľudia, ktorí týmto podujatím totálne pohŕdajú alebo minimálne sa k nemu stavajú bez emócií. No a tým posledne menovaným tento článok nemá absolútne čo priniesť, tak v pokoji môžete prestať čítať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Čo znamená POHODA pre mňa?

Počas stredoškolských a vysokoškolských štúdií som sa vždy v lete snažila opustiť domáce prostredie a ísť si vyskúšať dočasné premiestnenie do zahraničia spojené s letným brigádovaním a zdokonaľovaním sa v jazyku (aké bežné v našich končinách, však? :-) To znamená, že som o úžasných zážitkoch, ktoré sa dajú zažiť len na spomínanej Pohode čítala akurát tak na facebooku, prípadne mi to plasticky opisovali cez chat a maily moji známi, ktorí sa zúčastnili. Poviem pravdu, nadovšetko som milovala všetky letá, ktoré som strávila kade-tade, ale keď na facebooku niekto zavesil fotky z letnej turistiky v Tatrách, alebo boli dni Pohody a všetci postovali a postovali, srdce mi krvácalo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Práca na výčape versus dobrovoľníctvo

Tak a preto som sa rozhodla, že minulé leto, ktoré som po siedmych rokoch strávila konečne na Slovensku, sa na tú POHODU musím dostať! Cena vstupenky však študentskú poloprázdnu peňaženku dosť odradila a tak som sa rozhodla hľadať iné riešenie, ako by sa tam dalo dostať. A našla som dve príjemné ponuky. Jednou možnosťou je ísť na Pohodu pracovať cez pracovnú agentúru napr. Index Nosluš. Jedná sa najmä o prácu na výčape. Zarobí sa nejakých 20-30 EURO za celý pobyt, pracuje sa buď na 8-hodinové šichty alebo 12-ky. Počas smeny máte nárok na bagetu a vodu. Toto je jedna možnosť. Tou druhou je ísť na Pohodu ako oficiálny dobrovoľník. Tak a toto bola moja voľba. A teraz vám idem popísať, prečo som sa tak rozhodla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Dobrovoľníctvo na Pohode sa oplatí

Takže ako prvú vec, ktorú musí budúci dobrovoľník urobiť je, zaregistrovať sa na stránke dobrovoľníkov, kde je všetko podrobne vysvetlené (link je pod článkom) a zaplatiť vratnú zálohu 90 EUR. Áno, nie je to málo, ale po dodržaní podmienok sa peniaze spolu s 10 EURami ako príspevkom na dopravu vrátia, takže z Pohody odchádzate so stoeurovkou v ruke, dobré nie? :-)

Tak a teraz tie podstatné veci: dobrovoľník na celom festivale minulý rok mal odpracovať dokopy 24 hodín, rozdelených buď na 3x8 hodinové smeny, alebo konkrétne pozícia, ktorú som vykonávala ja, mala rozdelené smeny na 1x8hod, 2x6hod a 1x4hod. Robili sme aj v noci, aj skoro ráno aj naobed aj večer. Rozdelenie je urobené totálne demokraticky tak, že každá z troch pracovných smien zmešká jeden celý večerný program, jeden celý večerný program si môže v pokoji vychutnať a z toho tretieho sme zmeškali presne polovicu. Čiže pri zaraďovaní do smien spolupracujte s hudobným programom a vyberte si takú smenu, ktorá nekorešponduje s vystúpením vašej obľúbenej kapelky, ale to je vlastne logické :-)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tie príjemné veci: všetkých dobrovoľníkov privíta v predvečer celého festivalu (teda v stredu večer) sám slávny Michal Kaščák, ktorý sa vopred poďakuje za našu ochotu a pomoc a pripomenie, že bez nás by Pohoda nebola tým čím je. Toto určite stojí za to! Dobrovoľníci majú špeciálne vyhradené stanové miesta, hneď pri stanoch pre rodiny, čiž v pomerne tichej zóne v blízkosti Orange Stage. Je to oveľa bližšie k areálu ako oficiálne stanové mestečká po krajoch letiska. Mali sme takisto vymoženosť splachovacích záchodov, ktoré inde veľmi neboli. Nič proti suchým zíáchodom, tie samozrejme patria k letným festivalom, ja tu len vymenúvam daný stav vecí. Každý dobrovoľník mal nárok na jedno teplé jedlo za deň (kompletný obed), bagetu podľa výberu a vodu :-)

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Školenie dobrovoľníkov na začiatku festivalu

Ako si vybrať správnu pozíciu

Dobrovoľníckych pozícií je na Pohode strašne veľa, treba si len vybrať, čo koho najviac baví a hlavne, aby to nebolo obsadené :-) Neviem sa veľmi vyjadriť k pozíciám, ktoré som nevyskúšala, tak vám opíšem tú, ktorú sme okúsili spolu s mojou spolužiačkou Dominikou minulé leto. Pozícia sa volala Perimeter a doslovne šlo o stráženie vonkajšieho plotu festivalu proti neautorizovaným návštevníkom. V popise práce stálo, že sa jedná o tichú pozíciu, ktorá bola vlastne mimo areál a asi najmä preto ju Dominika pre nás vybrala. Aj vrámci našej dvojice sme sa zharmonizovali, ja som vybrala pracovnú smenu, pretože som ešte počas samotného festivalu chcela stihnúť cez deň odbehnúť na jeden pohovor do Bratislavy (všetko sa zvládlo, stop na D1 na Slovensku dosť dobre funguje a v spomínanej NGOvke som najprv stážovala, potom aj trošku office managerovala, ale vráťme sa späť k našej téme :-). Pozícia Perimeter bola naozaj veľmi pokojná. Niekedy až príliš nudná, čiže si určite zoberte nejakú knižku na čítanie a hlavne pokrývku hlavy a veľa vody!

Obrázok blogu

Pozícia Perimeter, stráženie vonkajšeho plota


Letisko v Trenčíne má vlastný plot ale kvôli festivalu sa postavil aj ďalší dočasný plot. Medzi týmito dvoma plotmi stále patrolovali psovodi aj so svojimi psíčkami. Potom sme tu boli my „perimetristi", ktorí sme dohliadali na to, aby sa nikto nedostal do areálu. Človek by si pomyslel, že pri dvoch plotoch a naozaj enormnému množstvu sbskárov by to ani nikomu nenapadlo, ale čuduj sa svete! Naša úplne prvá šichta bola už prvý večer vo štvrtok. Hneď ako nastala tma, sa popri plote z ničoho nič začali trúsiť desiatky, možno aj stovky nádejných preliezačov plotov. Som si istá, že keby sme sa tých ľudí spýtali, čo robia v strede poľa, ďaleko od dediny s batôžkami na chrbtoch a baterkami pri plote, pravdepodobne by povedali, že iba prechádzajú okolo. Možno len naozaj prechádzali okolo, alebo chceli zhliadnuť nejakú tú kapelku, čo ale muselo byť sakra náročné, lebo z našej pozície boli najbližšie stages tak skoro kilometer vzdialené. Zato zvuk bol celkom dobrý :-) Skrátka a jednoducho, našou úlohou bolo zabrániť, aby sa títo prechádzači dostali do areálu festivalu. Mali sme baterku aj píšťalku a keby nastal nejaký problém, mali sme len blikať a pískať, však psovodi sa pohybovali blízko :-) Po dvojiciach sme takto strážili v 50-metroých rozostupoch celý vonkajší plot.

Obrázok blogu

Iné pozície mali na starosti napríklad kontrolu pások na rukách vnútri festivalu či stráženie nosných konštrukcií stanov. Tá posledná menovaná pozícia poskytovala hudobný zážitok, keďže sa dobrovoľníci nachádzali priamo na koncerte, kde ale asi nemohli skákať a šalieť, ale kultivovane dohliadať na podpery, ale asi to tiež bolo zážitkové :-) Raz som sa viezla stopom s mega týpkom, s ktorým sme debatovali o bytí a nebytí a pritom sme si stihli vymeniť aj zážitky z dobrovoľníčenia na Pohode. On robil tzv. pozíciu úderka, čo bola vopred neurčená činnosť, v štýle, čo treba, to vybaví úderka. On si to nesmierne pochvaľoval, lebo to bolo totálne dynamické a stále robil niečo nové a vlastne sa nikdy nenudil. Však pre každého niečo :-)

Mínusy dobrovoľníčenia

Všetci moji kamaráti, čo boli na Pohode normálne ako platiaci návštevníci sa na mňa pozerali cez prsty a tvrdili, že si ten festival jednoducho nemôžem užiť tak ako oni, keďže musím tretinu festivalového času niekde byť a pracovať. Jasné, že toto je pádny argument, ale pozícia Perimeter nebola nijakovsky náročná, v skutočnosti som si pri tom oddýchla od toho neustáleho šialenstva, ktoré sa na Pohode v pozitívnom zmysle zažíva.

Čo sa týka financií, jednoznačne choďte do toho, ak nemáte na riadnu vstupenku. Ak zvažujete normálnu pracovnú pozíciu pri výčape tak vedzte, že síce zarobíte nejakých 25 EUR, ale musíte sa sami starať o jedlo, čo pri dobrovoľnítve máte zabezpečené a takisto nedostanete príspevok 10 EUR na dopravu (ktoré, ak stopujete ani neminiete :) Jedlo na festivale vôbec nie je lacné, čiže v konečnom dôsledku možno všetky zarobené peniaze prejete. Naopak, pri dobrovoľníčení síce žiadne peniaze (okrem 10 EUR príspevku na dopravu) nedostanete, ale o teplé jedlo, bagetu a pitný režim máte postarané.

Obrázok blogu

Takto nejako vyzeralo stopovanie na Pohodu (nezabudnite si na tabuľku TN pripísať aj POHODA :-)

Vysoko odporúčam skúsiť to!

Ten zážitok vidieť festivalový areál deň pred oficiálnym otvorením verejnosti (v stredu večer), tak to je na nezaplatenie. Predstavte si areál preplnený personálom vykladajúcim stánky, všetky zariadenia atď. Skrátka, uvidíte ako funguje festival z backgroundu. Neopísateľný zážitok! Vysoko odporúčam! Všetky hudobné programy, ktoré som chcela vidieť som aj videla, keďže som si smeny naplánovala tak, aby som nič nezmeškala. Jasné, že počas celého festivalu som bojovala s nedostatkom spánku a môj mobil neustále zvonil a pípal a ja som sa dosť márne snažila stretnúť so všetkými tými známymi na festivale. Mobilná sieť bola často preťažená a často som namosúrená z koncertu utekala na moju perimetrovú pozíciu a zúrila som, že som si nemohla ten koncert vychutnať do konca, ale aj tak to všetko stálo za to :-) A keby som sa práve nenachádzala pod Himalájami bez vyhliadky návratu domov v lete, tak sa okamžite znova hlásim za dobrovoľníčku. Takto vám aspoň o tom napíšem a možno niekoho inšpirujem :-)

všetko začína tu: http://pohodavolunteers.sk/

Viera Valentová

Viera Valentová

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Momentálne mamička na rodičovskej dovolenke, v minulosti aktívna cestovateľka, dobrovoľníčka a CouchSurferka. Uvidíme, čo prinesie postcovidový svet :)Možete ma nájsť aj tu: http://ourway.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáPomimo

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu